Pressmeddelande

Nyttig mat gör oss gladare

nyttig mat

Matvarukoncernen Axfood, där kedjor som Willys och Hemköp ingår, har gjort en attitydundersökning bland svenska konsumenter. Resultatet visar att 40 procent av svenskarna blir glada av att äta nyttig mat som är bra för dem själva och miljön.

Så här skriver Axfood i sitt pressmeddelande:
“Gladast blir kvinnorna. 50 procent av dem anger att de blir gladare av att handla och äta sådant som är bra för både sig själva och miljön, medan män är lite mera skeptiska (29 procent). Hushåll med barn anser i högre utsträckning än andra att de blir gladare (45 respektive 36 procent).”

Bosphorus matkluster har länge varit en leverantör av både färsk färdigmat och lösviktsmat till många av Axfoods butiker (Willys och Hemköp bl a). Vi tycker förstås att det här fantastiska nyheter eftersom det rimmar med det vi ständigt försöker göra, nämligen fokusera på bra råvaror som håller hög kvalitet med stort fokus på ekologiskt.

– Extra kul är resultatet som pekar på att en stor del av konsumenterna även vill minska sin köttkonsumtion. 27 procent uppgav att de kommer att minska sin köttätande under det närmaste året. Det ligger helt i linje med vår egen strategi som är att skapa ännu fler vegetariska och gärna växtbaserade rätter som är färska och går snabbt att servera, säger Yasemin Öztenar, marknadsansvarig på Bosphorus matkluster.

Här kan du läsa hela pressmeddelandet hos Axfood. Om du är sugen på att testa några av våra vegetariska alternativ så rekommenderar vi till exempel våra två Smartmeals Urban Green och Vegan Meal eller våra nya shakesallader Wobble ‘n Shake. Du hittar dem i välsorterade matbutiker.